Kvk.II.37.449/2009/4. számú határozat

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG LEGFELSŐBB BÍRÓSÁGA

Kvk.II.37.449/2009/4.szám

A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága a személyesen eljárt G.K. kérelmezőnek az Országos Választási Bizottság 2009. június 3. napján meghozott 188/2009. számú határozata ellen benyújtott bírósági felülvizsgálat iránti kérelme tárgyában az alulírott helyen és napon meghozta az alábbi

v é g z é s t :

A Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság 188/2009. számú határozatát helybenhagyja.

E végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.

I n d o k o l á s

Az Országos Választási Bizottság a 179/2009. számú határozatával megállapította, hogy a megsértette a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 60.§-ában foglalt rendelkezést, amely szerint a be nem nyújtott ajánlószelvények megsemmisítéséről szóló jegyzőkönyvet a választási bizottságnak át kell adni.

Az Országos Választási Bizottság felszólította a jelölő szervezeteket, hogy törvényi kötelezettségüknek haladéktalanul tegyenek eleget.

A felülvizsgálati kérelem folytán eljárt Legfelsőbb Bíróság Kvk.IV.37.407/2009/5. számú végzésében az Országos Választási Bizottság 179/2009. számú határozatát helybenhagyta, megállapítva, hogy a folyamatosan fennálló (állapotszerű) jogszabálysértő tevékenység teljes időtartama alatt benyújtható kifogás. A Legfelsőbb Bíróság végzésében nem találta alaposnak a tényfeltárás elmaradására vonatkozó kérelmezői érvelést, és kiemelte, hogy a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás követelményéből eredően a jegyzőkönyv, vagy az előterjesztés akadályát ismertető nyilatkozat benyújtásának hiánya elegendő bizonyíték a jogsértés megállapításához. Az Országos Választási Bizottság hatáskörét illetően kifejtette, hogy a Ve. 99/K.§-ának (5) bekezdés b) és f) pontjai alapján - figyelemmel a Ve. 99/L.§-ának (1)-(2) bekezdéseire - a fel nem használt ajánlószelvények megsemmisítéséről szóló jegyzőkönyvet az Országos Választási Bizottsághoz kell benyújtani, így ennek elmaradása esetén az ezzel kapcsolatos kifogás elbírálása is az Országos Választási Bizottság hatáskörébe tartozik.

2009. június 2-án egy magánszemély az ajánlószelvények megsemmisítéséről szóló jegyzőkönyv leadásának, mint az 1997. évi C. törvény (Ve.) 60.§-ába ütköző jogsértésnek a további, folyamatos fennállta miatt kifogást terjesztett elő az Országos Választási Bizottsághoz, amelyben hivatkozott arra is, hogy az Országos Választási Bizottság 179/2009. számú határozat következmény nélkül maradt.

Az Országos Választási Bizottság a 2009. június 3-án kelt 188/2009. számú határozatában ismételten megállapította, hogy a jogsértése továbbra is fennáll, mert az ajánlószelvények megsemmisítéséről szóló jegyzőkönyvet az Országos Választási Bizottságnak nem adták át. Ezért indokoltnak találta a jogsértés ismételt megállapítását és egyidejűleg felhívta a jelölő szervezeteket, hogy a törvényi kötelezettségüknek haladéktalanul tegyenek eleget.

Az Országos Választási Bizottság 188/2009. számú határozatával szemben a kérelmező bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet terjesztett elő, melyben a határozat megváltoztatását és a kifogás elutasítását kérte. Álláspontja szerint a 188/2009. számú határozat sérti a Ve. 77.§-ának (2) bekezdés b) pontját és a Ve. 29/A.§-ának (1) bekezdését, mert az Országos Választási Bizottság a határozathozatalhoz szükséges tényállást nem tárta fel, nem állapította meg, hogy a pártoknak van-e olyan ajánlószelvénye, melyekre a törvény megsemmisítési kötelezettsége vonatkozik. Állította, hogy az Országos Választási Bizottság hatáskörét túllépve járt el, mert a kifogást helytelenül értelmezte és érdemben bírálta el, holott azt a Ve. 78.§-ának (3) bekezdése alapján el kellett volna utasítani, mert abban a kifogást előterjesztő magánszemély jogszabálysértésre nem hivatkozott, hanem az Országos Választási Bizottság 179/2009. számú - Legfelsőbb Bíróság által felülvizsgált - határozata végrehajtásának elmaradását sérelmezte. Hivatkozott a Ve. 99/K.§-ának (1) bekezdése, 99/K.§-ának (4) bekezdés a) pontja, 99/K.§-ának (5) bekezdés b), f) és h) pontja alapján arra is, hogy a kifogást a területileg illetékes választási szervnek kellett volna elbírálnia, nem az Országos Választási Bizottságnak. Hiányolta a kifogás Ve. 77.§-ának (3) bekezdése szerinti áttételét a Fővárosi Választási Bizottsághoz.

A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem nem alapos.

A Legfelsőbb Bíróság a bírósági felülvizsgálat iránti kérelem keretei között vizsgálta, hogy az Országos Választási Bizottság 188/2009. számú határozata a felülvizsgálati kérelemben hivatkozott okokból jogsértő-e.

A Legfelsőbb Bíróság a Ve. 3.§-ának d) pontjában deklarált jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvéből kiindulva a Ve. 60. §-a alkalmazása körében arra a következtetésre jutott, hogy amíg a fel nem használt ajánlószelvények megsemmisítéséről szóló jegyzőkönyvet a két jelölő szervezet nem nyújtja be az Országos Választási Bizottságnak, illetve arról nem nyilatkozik, hogy ilyen ajánlószelvénye nincs, vagy azok megsemmisítése akadályba ütközik, a jogsértés megvalósul. Az Országos Választási Bizottságnak a tényfeltárás körében elegendő a jegyzőkönyv benyújtásának elmaradását és a nyilatkozat hiányát megállapítania, melyre a határozatban sor került. Ezért az Országos Választási Bizottság a Ve. 29/A.§-ának (1) bekezdését és a 77.§-ának (2) bekezdését nem sértette meg eljárása során.

A Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a kifogás tartalma szerint a folyamatosan fennálló, Ve. 60.§-ának előírásába ütköző magatartással szembeni kifogás volt, azt az Országos Választási Bizottság ilyen tartalommal bírálta el, és a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján találta megalapozottnak, ezért a határozat nem sérti a Ve. 78.§-ának (3) bekezdését.

Téves a kérelmezőnek a Fővárosi Választási Bizottság hatáskörével kapcsolatban kifejtett álláspontja is. Az ajánlószelvényeket a jelölt és a lista bejelentéséhez és nyilvántartásba vételéhez az Országos Választási Bizottsághoz kellett benyújtani, és miután az európai parlamenti választáson a 2003. évi CXIII. törvény 2.§-ának (2) bekezdése alapján a Magyar Köztársaság területe egy választókerületet alkot, így területi illetékesség nem áll fenn. A jelöléshez, a nyilvántartásba vételhez szorosan kapcsolódik a fel nem használt ajánlószelvények megsemmisítése, az ajánlást adó választópolgárok adatainak védelmét biztosító törvényi kötelezettség teljesítése. Ezért a Ve. 99/K.§-ának (5) bekezdés b) és f) pontjai szerint - figyelemmel a Ve. 99/L.§-ának (1) és (2) bekezdésében írtakra is - a megsemmisítésről szóló jegyzőkönyvet a jelöltek nyilvántartásba vételéről szóló döntést meghozó Országos Választási Bizottságnak kell benyújtani. Ennek hiányát sérelmező kifogás elbírálása ez okból az Országos Választási Bizottság hatáskörébe tartozik, a kifogás Ve. 77.§-ának (3) bekezdése szerinti áttételére nem volt lehetőség.

Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság az Országos Választási Bizottság határozatát a Ve. 84.§-ának (7) bekezdésének a) pontja alapján helybenhagyta.

A végzés elleni további jogorvoslat lehetőségét a Ve. 84.§-ának (10) bekezdése zárja ki.

Budapest, 2009. június 8.

Dr. Márton Gizella sk. a tanács elnöke,
Dr. Tóth Kincső sk. előadó bíró, Dr. Buzinkay Zoltán sk. bíró

A kiadmány hiteléül:
tisztviselő